Співбесіда програміста

Ви програміст і готуєтеся до співбесіди у компанії своєї мрії. Сильно боїтеся не облажатися і не втратити свій шанс, який, можливо, один на все життя. Як підготуватися до такої співбесіди та бути готовим до несподіванок?

Ми поспілкувалися з провідними IT компаніями України та дізналися в усіх деталях, про що питають і як проводять співбесіди їх рекрутери. А ще у вигляді бонусу — дізналися про досвід успішного програміста та його способи вдало пройти співбесіду.

Ловіть порадник і відповіді на питання, які ви будете ставити собі перед важливим випробуванням.

Як відбирають резюме і які існують критерії?

Після того, як ви відправили резюме, воно, як правило, потрапляє до рекрутера або асистента, які  його обробляють.

В IT компанії EPAM основних критеріїв відбору два — комерційний досвід з потрібною технологією і рівень розмовної англійської: В1 і вище.

Якщо резюме відповідає вимогам — кандидата запрошують до офісу, а якщо ні… Самі розумієте.

З чого починається співбесіда?

В NIX співбесіду проводить рекрутер разом з технічними експертами.

«У більшості випадків план співбесіди один: першим свою частину проводить рекрутер. Це триває приблизно 15-20 хвилин. Він ставить загальні питання, щоб познайомитися з кандидатом і визначити його очікування. Далі вступають експерти, щоб перевірити технічні знання і зрозуміти, чи зможе претендент виконувати завдання, які передбачає вакансія. Ця частина зазвичай триває 20-45 хвилин. Питання рекрутера і експерта змінюються залежно від вакансії, на яку розглядають здобувача, і від рівня його хард скілів Junior, Middle, Senior. До кожної співбесіди рекрутер та експерт готуються індивідуально», — розповідає рекрутер компанії NIX Алла Нестерова.

Схожий підхід і в компанії «BPI Ukraine». Там на початку також ведуть вільну розмову, де здобувач розповідає про себе: де і як навчався програмування,  чим цікавиться, чи робить самостійні проєкти, який має досвід.

«Ми ставимо навідні запитання і намагаємося максимально розкрити умови вакансії, в першу чергу щодо тієї роботи, яку необхідно буде виконувати. Основне очікування, яке ми озвучуємо: претендент повинен зрозуміти для себе, чи хоче він спробувати, оскільки нам потрібні люди мінімум на 2-3 роки, з огляду на тривалий період навчання», — розповів директор BPI Ukraine Вадим Гаркуша.

Відтак, стандартна схема співбесіди: вільна розмова + технічна частина.

Чи псує враження те, що людина не зовсім знайома з історією чи діяльністю компанії, в якій проходить співбесіду?

«Вплив цього фактору мінімальний: поцікавився — добре, ні — не страшно», — говорить Вадим Гаркуша.

Алла Нестерова з NIX також вважає це не основними знаннями, але вони, на її думку, однозначно не будуть зайвими на співбесіді:

«Якщо перед співбесідою ви проведете невеликий ресерч і дізнаєтеся більше про компанію, в яку ви йдете на співбесіду, то це однозначно буде плюсом. Це стосується і розуміння того, чим займається компанія. В цілому, вітається, коли кандидат має уявлення, аутсорс це, аутстаф або продуктова компанія. А також розуміє, в якій компанії він хотів би працювати та чому».

Вчити, в якому році компанія випустила перший продукт не обов’язково, але знайти й прочитати загальну інформацію про компанію бажано.

Коли HR просить розповісти щось про себе, що він очікує почути у відповідь? Розповідь про життя і захоплення підходить, чи все ж таки, краще розповідати виключно про досвід?

«Розповідь про себе — це момент самопрезентації на співбесіді. Це і є тест на особисті якості, а також вміння впоратися із цим завданням за лічені хвилини», — зазначає керівниця групи спеціалістів з пошуку талантів в EPAM Ольга Овчиннікова.

Натомість у NIX пояснюють, що відповідаючи на це питання, таки варто зробити акцент на релевантний досвід роботи, але не варто забувати й про хобі та захоплення. Це може охарактеризувати вас як командного гравця або творчу людину.

ДиректораBPI Ukraine Вадима Гаркушу у відповіді на це питання цікавить все, що може розкрити інформацію про патерни поведінки.

«Як кандидат може впоратися зі складнощами, наскільки він активний, чи може самостійно мотивувати себе, як порається з конфліктами. Чим більше людина розкаже, тим краще», — зазначив Вадим.

Отже, комбінуйте розповідь про свої захоплення з розповіддю про досвід. Робіть це максимально природно та органічно. І обережно з приховуванням чи прикрашанням чогось — професійний рекрутер це помітить.

Для чого роботодавці цікавляться найбільшими здобутками та невдачами кандидата?

Такі питання можуть зустрітися як на технічному інтерв’ю, так і на співбесіді з HR-фахівцем. Другий варіант більш ймовірний.

«Тут найголовніше чітко та стисло показати свою адекватність. Відповідаючи на питання про найбільші здобутки, необхідно зробити ставку на конкретні факти та цифри. Якщо ж у вас запитують про найбільшу невдачу, здебільшого інтерв’юєра цікавить не так сам факт невдачі, як ваш аналіз ситуації — що до неї призвело, як можна було її уникнути, які кроки ви зробили для того, щоб вона не повторилася в майбутньому», — ділиться секретами Ольга Овчиннікова з EPAM.

Інколи ці питання можуть перефразовуватися. Алла Нестерова пояснила чому:

«Часто люди схильні знижати свої досягнення, або не можуть знайти свої недоліки. Тому питання про перемоги та поразки ставить кандидата в незручну ситуацію. Частіше ми просимо описати сильні та слабкі сторони».

Відповідайте про свої перемоги конкретними прикладами та цифрами. Не соромтеся говорити про невдачі, але обов’язково додавайте про те, які висновки зробили.

Якщо людина залишила попередню роботу через конфлікт з роботодавцем або колегами, це вплине на рішення компанії?

У компанії BPI Ukraine підхід до цієї ситуації такий:

«Якщо загалом не склалося негативного ставлення до кандидата за загальнолюдськими факторами, то це не вплине на рішення, але це все одно «дзвіночок».

Алла Нестерова з NIX радить дивитися на ситуацію індивідуально.

«Якщо кандидат поміняв три місця роботи, тому що його все не влаштовувало, всі навколо були не праві, не вміли працювати, несправедливо оцінювали кандидата, на його думку, то це привід задуматися для будь-якої компанії. Якщо ж людина змінила роботу через конфлікт, зробила висновки та готова не тільки розповісти про помилки керівництва, але і виділити свої, адже у конфлікту завжди дві сторони, то це не вплине на фінальне рішення», — зазначила Алла Нестерова.

Отже, не варто звинувачувати попередніх колег, навіть якщо вони, на вашу думку, були неправі. Це виставляє вас не в найкращому світлі. Якщо ж у вас стався конфлікт на попередній роботі, зробіть свою внутрішню роботу над власними помилками та поділіться результатом на співбесіді.

Які технічні питання, що стосуються безпосередньо роботи, ставлять на співбесідах програмістам?

В компанії EPAM, за словами Ольги Овчіннікової, ці питання індивідуальні, і залежать від посади, на яку претендує кандидат.

На співбесіді в BPI Ukraine, залежно від вакансій, можуть давати практичні завдання додому. Їх мета — не виявити знання, а зрозуміти, чи може людина швидко розібратися з невідомим для неї матеріалом.

«Чим вище рівень потрібного спеціаліста, тим більше питань і тим вони предметніші», — пояснив Вадим Гаркуша.

В NIX це можуть бути питання з теорії, або ж практичні задачі на написання чи вичитку коду. Обов’язковим пунктом майже будь-якої співбесіди в компанії є перевірка знань англійської мови.

Не повторюйте зайвого перед співбесідою, вас питатимуть лише щодо роботи, яку ви виконуєте постійно.

Якщо людина не може впоратися з хвилюванням і занадто сильно нервує на співбесіді, хоча має гарне резюме і якісні проєкти, вона має шанс потрапити до компанії?

«Нас більше цікавлять soft skills. Якщо немає явних «ні», то ми схильні брати людину на випробувальний термін і дивитися уже в процесі», — зазначив Вадим Гаркуша.

У NIX вважають, що недостатньо просто написати хороше резюме, важливо також його підтвердити. А тому потрібно знайти підхід до самого себе і постаратися налаштувати себе на співбесіду.

Алла Нестерова поділилися лайфхаком:

«Якщо ви нервуєте під час співбесіди, попередьте про це інтерв’юєрів, зізнайтеся у ваших страхах та попросіть невелику паузу перед тим, як будете давати відповіді».

Таким чином, хвилювання — не найбільший ваш ворог на співбесіді. А перемогти його можна, просто зізнавшись у тому, що він присутній.

Чим завершується співбесіда?

В NIX є три варіанти закінчення співбесіди: оффер (пропозиція співпраці), відмова (через невідповідність вакансії за хард чи софт скілами) або конкурс. Конкурс означає, що компанія бере обумовлений час, аби прийняти рішення і вибрати з тих, хто пройшов співбесіду, найбільш достойних кандидатів.

Рішення там здебільшого приймають технічні експерти на основі всіх даних, які вони отримали під час співбесіди.

У компанії «BPI Ukraine» щодо співпраці з кандидатом вирішують його майбутній безпосередній керівник на нараді з керівником компанії.

В EPAM перед кінцевим рішенням до уваги беруть відповідність технічного досвіду посаді,  людські якості, рівень очікуваного доходу.

А тепер поговорімо про досвід проходження співбесіди практикуючого програміста. Своїми прийомами, які допомагають отримати бажане «так» на співбесіді поділився програміст та блогер Олександр Скакунов.

Олександр Скакунов. Фото з Facebook

Не відповідайте на інтерв’ю більше, ніж у вас просять

За словами Олександра, інтерв’юери часто шукають стандартний перелік питань на інтерв’ю або топ-10 таких питань. І ви можете зробити так само.

«Якщо ви олімпіадник, наприклад, то ви знаєте, що треба повирішувати якусь кількість задач і ви берете їх сходу на наступних олімпіадах. Тут те саме. Вам треба надивитись, нарішатись. Ви будете знати приблизно, про що вас питатимуть».

Олександр Скакунов застерігає: часто ваше бажання проявити максимум своїх знань на співбесіді може зіграти злий жарт.

«Поки ви відповідали, що інтерв’юер очікував, він був задоволений, що ви в його рамках. А якщо ви полізли та почали розказувати якісь дивні медіатори, якісь патерни, які мало хто використовує свідомо, то це може бути вам мінусом. Тут треба вмикати соціальну психологію і дивитися, з ким маєш справу».

Хизуйтеся своїми перевагами

В Україні люблять топові технології, які здебільшого використовують за кордоном. Якщо ви володієте, або хоча б знаєте, про щось подібне, обов’язково поділіться цим.

Якщо ж ви добре знаєте англійську, це також варто продемонструвати. А ще – звертайте увагу на те, що саме очікує від свого майбутнього працівника роботодавець і використовуйте це.

«Я бачу по задачах по опису вакансії, що їм потрібно, і давлю на це. Можна сказати: «Дивіться, вам потрібен, наприклад, архітектор високонавантажених систем. Ми якось побудували таку систему, яка обробляла стільки-то юзерів за такий-то період. Це було збалансовано на кілька сервісів горизонтально». Люди відразу зрозуміють, що я «шарю», що таке горизонтальне масштабування. Тобто, я натиснув на головні штуки, які вони хочуть почути».

На темі захоплень Олександр на своїх співбесідах не зупиняється, але може використати це для налагодження контакту з людьми.

«Якщо біля людини поруч, наприклад, стоїть дошка для серфінгу, ви можете зробити зв’язок і сказати, що ви теж серфінгом займалися й у вас не дуже вийшло. Посміялися, зробили коннект. Але робити на цьому акцент, напевно, не треба. Варто дати «м’ясо»: я вмію те, я вмію так, тут я набив шишки».

Не беріть конспекти, повторіть базові алгоритми

«Є два типи компаній. Перший тип — це коли вам ставлять питання і дивляться як ви думаєте, куди ваша думка йде. І не важливо, чи знаєте ви правильну відповідь. Інший тип — це коли вам кажуть так: «ви маєте знати все на пам’ять, інтернетом користуватись не можна, напишіть функцію сортування бульбашкою». В будь-якому випадку я не раджу приносити якісь конспекти. Це не іспит в університеті, ви маєте бути готові. Тобто готуйтесь, читайте книги, виспіться заздалегідь. Ви маєте пам’ятати десять функцій, який порядок параметрів чи базові алгоритми для сортування. Це не складно, повторіть. Роботу не так часто треба шукати».

Олександр наголошує, що зараз велика конкуренція за вхід в IT. Шукають тих, хто має практичні навички. Тому вас можуть попросити написати скрипт або зверстати сторінку, щоб вона виглядала як на картинці, або зробити тестову аплікацію.

«На початковому рівні можуть попросити написати програму, до цього треба готуватись. Це специфіка ринку. Клієнт хоче, щоб ви йому робили сайти, ви маєте це вміти. Якщо ви тільки входите в IT, ніщо не заважає вам зробити своє портфоліо. Зробіть собі проєкт сортування чогось у мами на заводі. Тільки не пишіть, що у мами.  Просто на заводі. Називайте це круто: «система». Це дійсно система, яка щось сортує. У вас буде 3-4 таких проєкти та ви зможете про це розказати. Якщо вам дійсно цікаво, у вас є «вогонь» в очах, роботодавці це помітять».

Вчіть англійську, це окупиться в IT

Олександр вважає, що англійська мова для програміста на співбесіді — це приблизно 40% успіху.

Перед співбесідою він радить пропрацювати слабкі сторони саме розмовної англійської, бо коли ви пишете в чаті й коли розмовляєте — це зовсім різні речі.

«Англійська — це ваш актив. Ви вклали гроші в курси й це з вами назавжди. Ви будете це використовувати в роботі та матимете перевагу».

Кажіть, що ви помилялися, але зробили висновки

Серед стартаперів у США існує така думка, що якщо ви маєте кілька невдач, кілька проєктів, які не «злетіли», то ви набили шишки та вже знаєте що робити. Тобто про невдачі розповідати треба, говорить Олександр.

«Тут є дві «козирні карти». Перша — це розсмішити людей. Наприклад, смішно розказати, як ви видалили базу на продакшині. Інша карта — розказати про досвід, який ви отримали від тієї помилки. При цьому не треба розповідати, що ви працювали в якійсь темі, але насправді ви там нічого не робили, а просто каву носили».

Ніколи не кажіть «я не знаю»

Якщо якесь з питань на співбесіді викликало у вас складнощі, або ви відповіли та зрозуміли, що помилилися, не робіть із цього трагедію. Вийдіть із ситуації просто — попросіть трохи часу подумати та сформувати відповідь ще раз.

«Треба показати навички дорослої людини й сказати так: “Це була погана відповідь, дайте я спробую ще раз”. Я так багато разів робив. Це нормально спробувати ще раз. Спочатку я думав, що правильно сказати, що я не знаю правильну відповідь, але буду думати. Згодом, я перестав це робити, бо люди не цінують рівень чесності, а просто чують слово “я не знаю” і вже підсвідомо ставлять вам великий мінус».

Ставте питання в кінці інтерв’ю

По завершенню у вас запитають, чи маєте ви питання. І вони у вас мають залишитися.

«Питайте про фінансові питання, про лікарняні, відпустки. Які в компанії цілі. Круте питання: «Які у вас були фокапи, як ви їх подолали?».

Якщо вам будуть відмовляти, не соромтеся попросити дати вам фідбек. Питайте: «А чому, що не так?» Це показує, що людина доросла, вона не боїться зворотного зв’язку. Якщо ви будете питати фідбек, ви набагато швидше знайдете роботу.

«Не бійтеся, питайте, робіть висновки, вчіть англійську, поліпшуйте рівень своїх знань і у вас будуть лише успішні співбесіди».